Ačiū Algimantui Gedvilui, kad skyrė laiko ir prisėdo parašyti apie JAWA Californian.
Turbūt
nerastumėte žmogaus, kuriam nepatiktų ar kuris liktų abejingas JAWA 360 arba
kitaip liaudyje vadinamos „Senutės“1 grožiui. Apvalainos motociklo
linijos, sodriai raudona spalva, veidrodžiu blizgantys chromuoti bako šonai.
Viena iš „Senutės“ modifikacijų - tai JAWA 362/00/02 arba
kitaip vadinama „Californian IV“ su atskira tepimo sistema „Oilmaster“.
Neišlepinto
vartotojo motociklas
Savo
laikmečiui, šeštajame praeito amžiaus dešimtmečiui „Senutės“ dizainas ir
techninės charakteristikos tikrai buvo neblogos. Kita vertus, to meto
vartotojas, gyvenęs Sovietų sąjungoje, už geležinės uždangos, nebuvo labai
išlepintas ir neturėjo didelio pasirinkimo.
JAWA
buvusioje Sovietų sąjungoje buvo pozicionuojamas kaip greitaeigis motociklas,
skirtas eksploatuoti plentu, t.y. gerais keliais. Nesuklysime sakydami, kad
išvystyto socializmo laikais tai buvo vienas geriausių motociklų, kurį
oficialiai galėjo įsigyti motociklų mylėtojai. Tai buvo daugelio paauglių ir
jaunuolių svajonė. Norint įsigyti minėtą motociklą, reikėjo turėti daug kantrybės
stovint eilėje arba turėti taip vadinamą „blatą“.
Populiariausias
JAWA modelis
Kaip
bebūtų keista, tačiau kažkada „Senutė“ buvo nauja. 1953 metų rudenį pasaulį
išvydo vieno cilindro 250 cm3 JAWA 353 bei dviejų cilindrų 350 cm3
JAWA 354. Būtent nuo šių motociklų prasideda
taip vadinamos „Senutės“ istorija. Tai nereiškia, jog JAWA iki tol nebuvo gaminama.
Šio, mūsuose garsaus ir žinomo prekės ženklo istorija prasideda nuo 1929 metų,
tačiau prieškariu pagaminti JAWA motociklai yra gana reti ir Lietuvoje beveik
nežinomi. Oficialus JAWA motociklų importas į buvusią Sovietų sąjungą prasidėjo
tik nuo 1957 - 1958 metų2.
Pirmieji
oficialiai pasirodę to meto Lietuvoje JAWA motociklų modeliai buvo JAWA 353/04
(250 cm3) ir JAWA 354/04 (350 cm3). Pas mus kaip „Senutė“
yra žinoma „Jawa 360/00“, gaminta 1964–1974 metais, kuri iš esmės buvo modernizuota
Jawa 354. Jawa 360/00 yra vienas labiausiai paplitusių modelių tarp JAWA markės
mylėtojų. Taip pat reikėtų paminėti ir JAWA 559, kuri nuo JAWA 360 iš esmės
skyrėsi tik variklio kubatūra, pirmoji buvo dviejų cilindrų 350 cm3 antroji
vieno cilindro 250 cm3.
Nors policijos
motociklas Čekoslovakijoje, kapitalistiniame pasaulyje – ne prestižas
JAWA
362/00/02 niekada oficialiai į Sovietų sąjungą importuojamas nebuvo. Net
pačioje buvusioje Čekoslovakijoje tai buvo gana retas motociklas, kurį naudojo ir
minėtos valstybės Policija. Jėgos struktūros matyt šio modelio motociklą
naudojo todėl, kad jis buvo greitesnis nei dauguma kitų to meto Čekoslovakijoje
eksploatuotų motociklų ir galėjo pavyti bet kokį pažeidėją. Beje, pačioje
socialistinėje Čekoslovakijoje JAWA 362/00/02„Californian“ irgi buvo svajonių
motociklas, nes į vietinę rinką jų pakliūdavo labai mažai.
Kiek
kitokia situacija buvo vakaruose arba taip vadinamame kapitalistiniame
pasaulyje. Jungtinėse Amerikos valstijose JAWA buvo pardavinėjama Eaton's
parduotuvių tinkle, taip pat buvo daug smulkių dilerių. Tam, kad taptum dileriu
pakakdavo įsigyti porą motociklų, tam tikrą kiekį detalių bei pakabinti firminę
Motkov3 iškabą. Vokietijoje JAWA buvo platinama per Neckermann
katalogą. Kitoje geležinės uždangos pusėje JAWA tos prestižo aureolės neturėjo, nes vartotojas
turėjo kur kas didesnę pasirinkimo galimybę.
Amerikietiška
motociklo versija
Interneto
platybėse galima rasti įvairių duomenų apie JAWA 362/00/02 galingumą ir greitį. Vienur nurodoma 24
arklio jėgos ir atitinkamai greitis 140 km/h. JAWA „Californian“, kurioje buvo montuojamas
atviro tipo oro filtras, kitos karbiuratorius, bei duslintuvai su trumpesnėmis
„fleitomis“ - taip vadinama amerikietiška motociklo versija. Nurodoma, kad tokia
versija išvystydavo iki 28 arklio jėgų galią.
Aukščiau
išvardinti konstrukciniai pakeitimai negalėjo sąlygoti tokio ženklaus motociklo
galios padidėjimo. Turbūt šis skirtumas atsirado dėl skirtingų skaičiavimo metodikų ir
standartų Europoje ir Amerikoje. Jungtinėse Amerikos valstijose taikoma
kiek kitokia variklio galios skaičiavimo metodika, pavyzdžiui, ten nėra
įvertintas generatoriaus sukuriamas pasipriešinimas, t.y. matuojant galią
generatorius tiesiog atjungiamas. Taigi
vadinama amerikietiška motociklo versija galėjo būti galingesnė nei
europietiška tačiau ne tiek ženkliai.
Keturios „Californian“
versijos
Kodėl
atsirado „Californian“? Patys čekai teigia, kad nepaisant to, jog JAWA 559/04
bei JAWA 360/00 turėjo didžiuli
pasisekimą, buvo reikalingas didesnio galingumo bei naujos išvaizdos
motociklas, todėl JAWA gamyklos eksperimentinis padalinys 1966 metais ėmėsi
radikaliai atnaujinti jau gaminamus motociklus. Dėl to ir atsirado
„Californian“ šeima. Manytina, kad šita JAWA modifikacija atsirado dėl siekio
padidinti minėtos markės motociklų eksportą į vakarų Europą bei Šiaurės
Ameriką. Identifikuojamos keturios JAWA „Californian“ laidos.
„Californian“ - tai puikus pavyzdys, kai neesminių
motociklo detalių pakeitimas kardinaliai pakeičia motociklo išvaizdą ir sukuria
lengvumo bei dinamiškumo įspūdį. Motociklo JAWA 362/00/02 rėmas iš esmės
yra identiškas motociklo JAWA 360/00 rėmui. Vienintelis esminis skirtumas - tai
minėtų detalių laikiklių, prie kurių tvirtinasi galiniai pakojai bei
duslintuvai, ilgis. JAWA 362/00/02 minėtos detalės yra trumpesnės, nes šio
modelio motociklų duslintuvai yra užriesti į viršų.
Sportinio tipo
motociklas
Šioje
vietoje reikėtų pažymėti, jog 1974 metais buvo pagaminta partija motociklų
„Californian“, skirtų Šiaurės Amerikos
rinkai su tiesiais duslintuvais. Analogiškos konstrukcijos rėmas kartais
buvo naudojamas „Californian“, kuriais buvo apginkluota Čekoslovakijos
milicija.
Taip
pat JAWA 362/00/02 naudoti kiek kitokie, vizualiai lengvesni galinis ir
priekiniai sparnai, atvira grandinės apsauga, ant kurios dešinėje motociklo
pusėje statosi akumuliatorius, o kairėje motociklo pusėje tvirtinasi „Oilmaster“
sistemos tepalo bakelis.
„Californian“
- sportinio tipo motociklas, tai galima suprasti išardžius galinį
amortizatorių, dėl išlengvinimo amortizatoriaus viršutinis dangtelis padarytas
ne iš geležies, kaip mums įprasta, bet iš aliuminio.
JAWA
362/00/02 aukštesnė ir ilgesnė už JAWA 360/00. Minėtą aplinkybę sąlygojo joje sumontuoti
didesnio diametro ratai su 18 colių skersmens ratlankiais.
Silpnoji vieta –
6 voltų elektros sistema
Dar
vienas esminis skirtumas nuo taip vadinamos „Senutės“, tai „Californian“
elektros sistema. JAWA 362/00/02 buvo montuojamas galingesnis generatorius nei
JAWA 360/00, 45 w prieš 55 w. Čia galima priminti, jog JAWA 634 generatorius
buvo 75 w, tačiau ir jo galia nebuvo pakankama. Iš esmės elektros energijos
gaminimo problemas JAWA motociklų gamintojams pavyko išspręsti tik modelyje
638/05 sumontavus 12 v elektros įrangos sistemą.
Nepaisant
padidinto generatoriaus galingumo, JAWA 362/00/02 elektros sistema yra silpnoji
šio motociklo vieta kaip ir visų JAWA motociklų, kuriuose buvo sumontuota 6
voltų elektros sistema. Generatoriaus galingumo nepakanka norint
važinėti dieną su įjungtomis trumposiomis šviesomis, kaip to reikalauja
šiuolaikinės kelių eismo taisyklės. Tada, kai buvo kuriamas ir
gaminamas šis motociklas, kelių eismo taisyklėse tokio reikalavimo nebuvo.
Generatoriaus
galios trūkumo nesugeba kompensuoti ir kai kuriuose motocikluose montuota
„BOSH“ krovimo relė bei uždegimo ritės. Be „BOSH“ krovimo relės motocikluose
JAWA 362/00/02 taip pat buvo montuojama „BOSH“ priekinė lempa. Kalbant apie
importinius elektros prietaisus, naudotus JAWA 362/00/02, reikia paminėti, jog
kartu su „BOSH“ priekine fara buvo naudojama galinė fara „LUCAS“. Greta vakaruose
pagamintų elektros prietaisų buvo naudojami JAWA motociklų mylėtojams gerai
žinomi „PAL“ elektros prietaisai, t.y. priekinė ir galinės faros bei krovimo
relė, identiškos naudotoms ant pirmos JAWA 634.
Pirma pavara – į
viršų, kitos – žemyn
Variklio
blokai tiek JAWA 362/00/02, tiek JAWA 360/00 iš esmės identiški. Paskutiniais
gamybos metais 1973-1974 į „Californian“ buvo montuojamas greičių dėžės tokios
pat kaip ankstyvosiose JAWA 634. Pirma pavara jungiasi į viršų, visos kitos
žemyn ir skirtingai negu „Senutėje“ nėra laisvos pavaros daviklio. Technologinė
skylė laisvos pavaros davikliui variklio bloke yra, tačiau ji uždengta varžtu.
Kalbant
apie JAWA 362/00/02 variklio esminį skirtumą nuo 360/00 variklio, tai yra
alkūninis velenas, kurio švaistiklių viršutinės galvutės diametras yra 18 mm,
JAWA 360/00 šis yra 15 mm diametro. Alkūniniam velenui buvo panaudoti CZ 450
švaistikliai su didesnio diametro pirštais, tam kad atlaikytų padidėjusį
variklio galingumą. Kadangi
„Californian“ yra panaudoti kitokie švaistikliai, tai sąlygojo ir kiek kitokių
stūmoklių su didesne skyle pirštui nei „Senutėje“ montavimą.
Nepaisant
to, jog „Californian“ cilindrai panašūs į naudotus JAWA 634, yra vienas esminis
skirtumas – tai duslintuvo alkūnės tvirtinimo būdas. JAWA 362/00/02 duslintuvo
alkūnė priveržiama vienu 6 mm diametro
varžtu, kaip ir 450 ar 455 CZ.
Negalima
nepaminėti įstrižų galvučių, montuotų ant JAWA 362/00/02. Minėto tipo galvutės
buvo naudojamos ant JAWA 633 „Bizon“ bei ankstyvų 634.
Pažintis rudens
naktį
Šio
straipsnio herojumi ir fotomodeliu tapo JAWA 362/00/02 pagaminta 1973 metais,
t.y vienas iš paskutinių tokio modelio motociklų7. Pakliuvo jis Lietuva
puikios būklės, tačiau nevažiuojantis. Greičių dėžėje nebuvo tepalo, „Oilmaster“
sistema atjungta. Valanda „šokio“ su atsuktuvu, dilde ir kitais neatsiejamais
jawisto atributais ir motociklas suburzgė. Džiaugsmo buvo daug, ir šio kūrinuko
autorius įsijungęs šviesas šviečiančias šiek tiek geriau už rankoje nešamą
pomidorą išlėkė į rudens naktį.
Variklio
garsas rodė, kad iki pilnos sveikatos jam kažko trūksta, nes iš jo sklido
pašaliniai garsai. Klausa neapgavo ir „skrodimas“ parodė, kad sudegęs (pamėlynavęs)
dešinys alkūninio veleno guolis. Guolis buvo sudegęs taip, kad net nepavyko iš
jo ištraukti alkūninio veleno ašies. Alkūninis velenas iš variklio bloko
išlindo su visu guoliu. Išardžius motociklą pastebėta, jog kairiajame cilindre
trūko vidurinysis žiedas, dėl ko buvo sugadintas stūmoklis, išlaužtas stūmoklio
„langas“. Be kita ko buvo padilusios alkūninio veleno bronzinės įvorės.
Taigi
atlikus defektacija liko tik viena smulkmenėlė - gauti trūkstamas detales. Čia buvo
kreiptasi į poną Vojtěch Hlásný, internetinės parduotuvės www.mototechnik.cz savininką ir
JAWA motociklų mylėtoją. Nepaisant to, jog kai kurių detalių, kaip alkūninio veleno
ašių, pirštų įvorių ir kitų, jo internetinėje parduotuvėje nebuvo, pasistengęs
ir paieškojęs – parūpino.
„Oilmaster“
sistema – skiriamasis „Californian“ bruožas
Na,
žinoma, daugiausia vargo buvo su „Oilmaster“ sistema. Nepaisant to, jog Iržis
Dočkal savo veikale apie JAWA motociklų remontą, kuri galima laikyti jawistų
Biblija, teigia, kad ši sistema labai patikima, toks jo teiginys atrodo
abejotinas. Išanalizavus variklio defektų pobūdį, susidarė įspūdis, jog jie
atsirado dėl minėtos sistemos neveikimo ar prasto veikimo. Kadangi „Oilmaster“
sistema – tai šio motociklo skiriamasis bruožas, buvo iškeltas uždavinys
atkurti jos veikimą.
Nesinori
pasakoti visų „erškėčiuotų“ kelių, kuriais teko vaikščioti remontuojant minėtą
sistemą, tačiau reikia paminėti vieną faktą, kad vienas „sidabrinių rankų“
meistras ištekino riebokšlį „Oilmaster“ siurbliui, kurio parametrai 4x9x3 mm.
Teko susidurti su „Oilmaster“ sistema, eksploatuojant naujesnius JAWA modelius,
kuriuose stovi Micuni siurblys. Jis, iš esmės, nereikalauja jokio aptarnavimo
ir eksploatavimo metu paprastai nekelia jokių problemų. To nebūtų galima
pasakyti apie siurblį Motorpal, naudojamą „Californian“ motocikle.
Mažumėlę rūdžių
- netrukdo
Šių
metų pavasarį visas motociklas buvo išardytas, išvalytas ir surinktas atgal,
siekiant išlaikyti jį kuo autentiškesnį. Autoriaus nuomone, senas daiktas turi
turėti pãtiną ir mažumėlė rūdžių jam netrukdo.
Lyginat
su „Senute“, didesnio skersmens ratlankiai tikrai daro minėtą motociklą
smagesniu aukštesnio ūgio žmonėms ir nereikia, kaip važiuojant JAWA 360/00, keliais
užsispausti ausų. Didesnė variklio galia, lyginant su „Senute“, taip pat
suteikia tam tikro žavesio šiam motociklui. „Californian“ sumontuota „ritės“
tipo akceleratoriaus rankena, todėl jos eiga trumpesnė nei „Senutės“ ir tai
suteikia šiam motociklui „sportiškumo“. Beje, akceleratoriaus rankenoje įtvirtintas
specialus važtas, kurį galima naudoti kaip primityvią autopiloto sistemą. Smagiai
į viršų pariesti duslintuvai taip pat suteikia motociklui veržlumo įspūdį, bet
kartu sukuria ir problemą – nuolatos tepalu aptekusį valstybinio numerio ženklą.
Šiandieniniame
gyvenime ir eisme motociklas JAWA ko gero turi daugiau trūkumų, nei privalumų. Viena
jų – silpnos šviesos jau paminėta. Kitas, kurį turi visi seni motociklai, tarp
jų ir JAWA, trūkumas - silpnoka stabdžių sistema. Neišvengė šios bėdos ir „Californian“
stabdžiai silpnoki, tačiau, jei ką nors mylime, tai mylime su visais trūkumais
ir privalumais.
1 Daugeliui skaitytoją pagrįstai kyla klausimas,
kodėl „Senutė“, manytina, „Senutės“ pavadinimas atsirado rinkoje 1973 metais,
pasirodžius JAWA 634, kuri vizualiai kardinaliai skyrėsi nuo JAWA 360 modelio
ir atrodė žymiai progresyvesnė ir modernesnė.
2
Tai, kad oficialiai iki 1957 metų
JAWA į Sovietų sąjungą nebuvo importuojama, nereiškia, jog minėtų motociklų
nebuvo, dažniausiai tada motociklus JAWA parveždavo karininkai, tarnavę už
Sovietų Sąjungos ribų, ir jūreiviai.
3
Motkov - tai prekybinis
susivienijimas, kuris užsiėmė čekoslovakiškos auto ir moto produkcijos eksportu
į užsienį.
4 Manytina, kad tie asmenys, kurie šiais laikais dar
važinėja motociklais JAWA tikrai nebegalvoja, jog tai sportinis motociklas ir
nebebando juo siekti greičio rekordų. Kita vertus, vienintelis JAWA matavimo
prietaisais - spidometras yra linkęs įsiteikti rekordų siekėjams, nes paprastai
rodo kiek užaukštintus duomenis. Kad tuo įsitikintum, pakanka į kelionę
pasiimti navigacijos prietaisą, kurio rodomų duomenų tikslumas kur kas
didesnis.
Drįstu prieštarauti pirmąjam šio straipsnio sakiniui - tas "senutės" liaupsinimas tiesiog jau vemt verčia. Tarsi Jawa būtų vienintėlis ir tobuliausias motociklas pasaulyje. Atsiprašau aišku už kritiką, tačiau pats esu turėjęs ir senutę ir dvylikavoltę, tačiau tas pats Ižas ar Uralas man žymiai labiau patiko ir buvo nors ir ne tokie patikimi motociklai, tačiau bent važynėt su jais kaip su motociklais buvo galima, o ne kaip su tom Jawom - nei į mišką ar bekelę išlysi, bei pastoviai siurbdavosi arba karbas bėgdavo( kabu apie 638). Tai tiek, bet straipsnis tikrai geras :) Ateityje siūlyčiau autorei plačiau žvelgt į motociklizmo pasaulį ir nesiremti vien savo nuomone ;)
AtsakytiPanaikintiAčiū už komentarą.
PanaikintiTik autorė čia ne aš.
Įdomumo dėlei, kalbant apie motociklus Jawa, galiu pridėti, kad prieš Jawa Californian Čekoslovakijoje policija važinėdavo su taip pat labai įdomiu motociklu Jawa 500 OHC. ;)
AtsakytiPanaikintilabai patiko straipsnis,gaminausi ir as californija savo jegom,dejau panonijos ratlankius,keiciau bardaciokus panonijos,galini stopa,gazo rankena ir daugeli kitu patobulininmu,bet kai pasirode iz planeta sport tuom kl.ir uzsidare...
AtsakytiPanaikinti